Hoe lees je kwartaalcijfers?

Door hun kwartaalcijfers laten beursgenoteerde bedrijven zien hoe ze de afgelopen drie maanden hebben gepresteerd. Helaas zijn de kwartaalcijfers - net als de halfjaar en jaarrapportages - soms lange rapporteren, waar je best een beetje duizelig van kunt raken. In deze post leer ik je hoe je de kwartaalcijfers snel en easy doorscant!


Waarom zijn kwartaalcijfers belangrijk?

Kwartaalcijfers geven een goed beeld van de financiële gezondheid van een bedrijf. Daarnaast worden deze resultaten met regelmaat opgesteld en uitgebracht. Het merendeel van de bedrijven toont de kwartaalcijfers in dezelfde periode (januari, april, juli en oktober). Al hangt dit ook af van de boekhouding van een bedrijf, aangezien deze kan afwijken van de gewone kalender. Je spreekt in zo’n geval van een boekjaar of fiscaal jaar.



Zo’n periode waarin veel bedrijven met hun resultaten komen - in fancy termen ook wel het 'cijferseizoen' genoemd - zorgt vaak dat de volatiliteit op de beurs toeneemt. De rapportages hebben namelijk invloed op de verwachtingen van beleggers. Deze reageren direct na publicatie van de cijfers door te kopen, aan te houden of te verkopen. En dit kan kansen opleveren!


Veel bedrijven geven een verwachting af voor de komende maanden. Maar beleggers kijken ook naar de schattingen van analisten. Deze verwachtingen zijn soms al wat je noemt ingeprijsd in een aandeel. Bijvoorbeeld als een hoge verwachting zich al heeft vertaald in een hoog opgelopen koers. De markt richt zich vervolgens bij het bekend worden van de cijfers op die verwachting. Komt het overeen? Is het zelfs beter? Of is het minder dan verwacht werd? Op basis daarvan kan de koers van een aandeel flink gaan bewegen. Zo kan een koers soms tot wel 20% reageren.



Hoe lees je kwartaalcijfers als een pro?

Dat de cijferresultaten belangrijk zijn, dat begrijpen we nu wel. Door naar de stoomcursus: hoe lees ik snel een kwartaalrapportage door? De meeste rapportages zijn tamelijk saai en het verslag staat boordevol jargon. Iemand zonder enige kennis haakt daarom ook al snel af.


Niet te snel opgeven. In het begin lijkt het verwarrend, maar als je eenmaal wat tips, tricks en tools van mij hebt ontvangen, ontdek je dat het best goed te doen is. Via deze blog word je geen financieel specialis, maar je kunt straks wel rapportages te scannen op belangrijke zaken. Dat begint allemaal bij het onthouden van vier belangrijke termen.


1. Omzet

Bij Amerikaanse bedrijven ook wel aangeduid als revenue, sales of topline. Hoe het ook genoemd wordt: hieruit leer je hoeveel geld er is binnengekomen met het aangeboden product of de aangeboden dienst. Beleggers willen graag year-over-year groei zien. Oftewel een jaarlijks stijgende omzet.


2. Nettowinst

Dit is wat van de inkomsten overblijft na aftrek van de kosten. Wij spreken ook wel van ‘onder de streep’ en in het Engels hoor of lees je ook wel ‘bottom line’ als het over de winst gaat. Ja, of verlies natuurlijk. Want vooral jonge technologiebedrijven maken (nog) helemaal geen winst. De winstgevendheid toont wel aan hoe efficiënt een bedrijf werkt en dit is ook goed te vergelijken met sectorgenoten.


3. Winst per aandeel

Bij Amerikaanse bedrijven spreken ze van earnings per share (EPS). Dit is een zeer belangrijk bedrag voor beleggers. Je berekent het door de nettowinst te delen door het aantal uitstaande aandelen.De winst per aandeel is onder andere belangrijk, omdat het een indicatie kan geven hoeveel dividend er kan worden uitgekeerd. Dividend is een percentage van de winst die bedrijven aan hun aandeelhouders uitkeren.


4. Overig

Bovenstaande data kom je in ieder cijferrapport tegen. Daarnaast zijn er echter nog heel veel bedrijfsspecifieke gegevens waar je rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven als Twitter, Facebook en Snap. Van dit soort bedrijven zijn beleggers vooral geïnteresseerd in groei. Daar zijn de dagelijks actieve gebruikers dus vooral van belang.




De realiteit doet er niet doe, het draait om de verwachtingen!

Het is belangrijk om de belangrijkste factoren in het cijferseizoen te kennen. De cijfers op zich geven de koers niet zoveel richting. Een bedrijf kan een geweldige omzet hebben gedraaid, maar nog altijd kan de koers gaan dalen. Het gaat dan ook deels om de behaalde resultaten, maar voor een groot deel ook om de verwachtingen. Zoals gezegd; bedrijven spreken hun verwachtingen uit en analisten doen hetzelfde. De analisten geven in de aanloop naar de cijferpresentatie vaak een verwachting van de resultaten. Als de cijfers beter blijken dan verwacht, dan zit er meestal een fijne koersstijging in. Maar teleurstellende cijfers kunnen zich ook vertalen in een pijnlijke koersdaling..


Meer leren over beleggen?

Via de website van BUX zero ontdek je een blog waar je veel informatie kunt vinden voor jonge beleggers. Liever offline? Dan raad ik je aan om mijn boek Van Spaarvarken naar Beurswolf te bestellen. In dit boek leer ik je in acht simpele stappen te beleggen. Nog geen belegger? Open een rekening bij BUX Zero en ontvang een gratis aandeel!



Bron: BUX Zero (2022)

 

Disclaimer: Beleggen kent risico's. Wees je hiervan bewust en doe altijd zelf onderzoek. YoungTrader bestaat uit een informatieve website en instagrampage. Er worden blogs geschreven om lezers zo meer informatie te verschaffen omtrent beleggen. YoungTrader is géén officiële financiële dienstverlener. De content zoals gedeeld op de website en Instagram page bevatten in geen enkel geval financieel bindende adviezen. Meer informatie? Lees de algemene voorwaarden.

8 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
DEGIRO.png
banner.png
Bitvavo-banner
bux zero gaming aandelen.png